SAChTA, August 8th -11th: Program

20. července 2016 v 9:27 | ŠP |  Metodika tréninku
Summer-Štěpán's Advanced Chess Training Academy 2016: Program




Program kursu ŠAChTA se odvíjí od jeho cílů. Ty jsou jednak
  • poodhalit dětem (i rodičům) krásu a taje šachu, a jednak
  • naučit děti samostatně pracovat na svém (šachovém) zdokonalování.
Jde tedy o to, aby si děti po úvodním zaujetí pro věc uvědomily, že za své budoucí úspěchy či neúspěchy, radost či zklamání odpovídají nejvíce samy. K naplnění tohoto cíle chceme použít prostředky obvyklé při výuce ve škole, tj. tabule, PC, dataprojektor, internet a interaktivní software. Vše ale bude citlivě váženo konkrétními podmínkami a konkrétními osůbkami, které se školy SAChTA zůčastní. Výhodou oproti většině škol pak bude omezený počet žáků (max. 6) a individuální a přátelský přístup lektora :)

  • Dalším (vedlejším) produktem kursu bude to, že se děti naučí systematické práci.
Jak? Tím že se budeme snažit vše dokumentovat, zaznamenávat a vyhodnocovat. Pro děti budou připraveny desky se sešity a popř. i jiný tréninkový materiál, který pak mohou využívat i po skončení kursu (kéž by :-). Tato snaha o výuku k samostatnosti, cílevědomosti a o využívání "pokročilejších metod šachového tréninku" (Advanced Chess Training) je mj. vedena touhou umožnit dětem šachový růst i v odlehlých, či šachově vyprahlých místech, kde se široko daleko nenachází vhodný šachový trenér a mnohdy ani hráč.

Mou ideou je toto: Roli trenéra, kouče či partnera při trénování může převzít poučený rodič.

Ovšemže je občasný dohled zkušeného trenéra prospěšný. To je však možné domluvit individuálně -v případě oboustranné důvěry- tj. lze realizovat periodické setkávání na internetu i během roku (např. v měsíčních intervalech), za účelem sledování šachových pokroků, analýzy sehraných partií, či za účelem jistých speciálních tréninků.



Poznámka:
Dovolte mi ještě připodotknout, že snaha o využívání PC a internetu je také založena na představě či přesvědčení, že dnes mnoho dětí (i dospělých) tráví velkou část svého času vyhrazenému pro práci na PC neužitečně ba přímo škodlivě. Alespoň částečné přesměrování a následné využití tohoto časového potenciálu k rozumnější činnosti by příslušného človíčka vystřelilo k výšinám... Přitom šach resp. cizí jazyk (v případě zájmu jsem např. schopen provádět šachový výcvik v těchto jazycích: angličtina, španělština, ruština a francouzština), nemusí (a asi by ani neměl) být cílem, ale může být "jen" dobrým prostředkem k rozvoji paměti, logického myšlení a volních vlastností, např. kázně - mj. schopnosti vyhradit si např. přesný čas pro jistou aktivitu a ten pak dodržovat, cílevědomosti - schopnosti vytyčit si dlouhodobý úkol a sledovat jeho plnění, apod.



Na základě výše uvedených cílů tedy vykrystalizoval následující

Program SAChTA, který lze odvodit od hlavního tématu pro každý ze čtyř dnů:
  • Den první: Šachy se hrají na mat!
  • Den druhý: Nauč se propočtu variant, např. hrou naslepo!
  • Den třetí: Najdi si svůj šachový vzor (a trénuj s ním)!
  • Den čtvrtý: Testuj sám sebe (a dokumentuj si to)!



Takže v prvním dnu se nejdříve navzájem seznámíme (děti mezi sebou, děti s pedagogy - při max. počtu 6 budu mít asistentku :), předvedeme si výukové nástroje (mj. PC, dataprojektor) a některá zajímavá šachová témata (asi to bude známá legenda o vzniku šachu s úvodem do algebry-vysvětlení co to je geometrická řada- a snad i něco z Historie bojů o mistra světa v šachu).
Pak si přehrajeme některé pedagogicky důležité partie, na kterých si ukážeme platnost 4+1 šachových axiomů a dále vysvětlíme jak znalost těchto axiomů pomáhá k úspěchu v partii. 2-3 partie se děti pokusí naučit nazpaměť. Paměť je totiž třeba rozvíjet a já si podle úrovně paměťových schopností jednotlivých učedníků upravím výukový program!
V úterý bych chtěl dětem ukázat vynikající výukový systém založený na sw Fritz & Chesster 1, 2, 3 (pozor, v češtině je jen Šachlík 1, ale dvojka a trojka dovedou mladého hráče spolehlivě a zábavnou formou až ke II.VT). Viz např.: http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=3640 . Po předvedení nejlepších výukových prvků ve všech "Šachlících" (toto lze probírat s celou skupinou najednou a o příslušných tématech pak lze diskutovat), si zkusíme hru naslepo. To bude vždy hrát jeden proti "Šachlíkovi" a ostatní mohou případně napovídat...

Ve středu a ve čtvrtek, tj. ve zbývajících dvou dnech bychom se dotkli pokročilejších témat: Taktika a Strategie Post-Moderního Šachu, Jak testovat schopnost rychlého propočtu variant, Jak testovat schopnost hodnocení pozice, Proces výběru tahu (strom variant a jak po něm lézt), Výběr repertoáru zahájení s ohledem na osobnost "uživatele".

A protože klademe důraz na to, aby si skutečně děti něco z naší školy-workshopu odnesly, tak se po každém modulu přesvědčíme jak dobře každé dítě téma zvládlo. Tj. každý by si prakticky vyzkoušel hádání tahů a popř. i hraní typových pozic. Pedagogové by přitom jednotlivým účastníkům kursu postupně radili či vysvětlovali příslušné záležitosti.

Na úvod závěr kursu bude navíc připravena tradiční praktická zkouška! V pátek 12.8. dopoledne (přihlášky do 9:30) proběhne buď v DDM Třeboň anebo na Ostende turnaj v rapidu: Open o Pohár šampaňského. Bude se hrát švýcarským systémem na 5 kol, starší i mladší mládež v jedné skupině, ale ceny budou dle kategorií (děti do deseti let, do 15-i let, do 18-i). Další turnaj pro mládež bez ohledu na věk, tzv. ROCh Cup, proběhne na Ostende v sobotu 20.8. ve 2 hod. odpoledne (poslední dolní foto je z ROCh Cupu 2013).

V případě zájmu bychom mohli udělat netradiční turnaj jen pro účastníky Šachty. Pro ten bych vybral Ostende jako ideální místo a mohli bychom to pojmout jako Super-moderní pětiboj (šachy, dáma, reversi, pinčes a plavání či lodičky).

Tak to je vše, prozatím. Pište, za Vaše komentáře, dotazy, resp. přihlášku na kurs e-mailem popř. přes blog: http://sachi-trebon.blog.cz/ budu velmi vděčný.

S úctou Štěpán Papáček

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama