Červen 2011

Třetí SAChTA, Třeboň 8.8. - 11.8.2011

30. června 2011 v 8:21 | Štěpán Papáček |  Metodika tréninku

SAChTA (Summer Advanced Chess Training Academy) Trebon 2011:

Již třetí prázdninová škola šachu v Třeboni se opět plánuje na druhý srpnový týden (od 8.8. do 11.8.2011). Od pondělí do čtvrtka bude probíhat kurs či dílna-workshop skládající se ze čtyř samostatných jednotek (tzn. lze přijet jen na některé či některé vynechat bez rizika ztráty souvislostí). Každá jednotka proběhne dopoledne, pravděpodobně od 8:30 do 11:15. Tedy denně 3 vyučovací hodiny po 45 minutách a 2 přestávky. Podle zájmu bych ještě dokázal zařídit (v rámci nadstandardní péče o klienty :) společný oběd ve veřejném stravovacím zařízení (školní jídelna anebo jídelna v Lázních Aurora) a odpolední program. Ten buď volný formou sportování na koupališti Ostende (jsou tam kromě lodiček, šlapadel, ping-pongu, trampolíny a tenisových kurtů, mj. i plážové šachy, viz dolní foto), popř. organizovaný - např. cesta kolem Světa za 3 hodiny (12 km), výlet na kole k největšímu rybníku v okolí (k Rožmberku), anebo výlet ke Staňkovskému rybníku, popř. dále do Rakouska (to bych asi požadoval pomoc rodičů). Dále je možná návštěva třeboňského zámku, kláštera, hrobky rodu Schwarzenberků, anebo při horším počasí bychom mohli využít služeb wellness centra Aquaviva v Lázních Aurora. Také lze zajistit cestu kolem Světa za 45 minut (na parníku za akční cenu)!

Toto je první oznámení - FIRST CALL. Po přihlášení zájemce se domluvíme na dalším (zda je přijat - místo je pro 4-5 dětí, jak uhradit kursovné, apod.). Místnost kde bude škola-workshop probíhat se po dobrých zkušenostech z loňska nebude měnit, tedy opět jako vloni v klubovně sportovních rybářů v přízemí paneláku v ulici Táboritská, č.p. 1100, Třeboň. Výhodou této lokality je to, že moje rodina bydlí hned vedle, Táboritská, č.p. 1101. Přebírání a odevzdávání dětí vyřešíme individuálně. Případné ubytování v Třeboni si každý shání sám, ale mohu pomoci radou, popř. si vzít omezený počet šachistů k sobě domů :-) Oficiálním organizátorem akce je můj mateřský oddíl, SK LISA Praha, o.s.

Cílem kursu je jednak a) poodhalit dětem (i rodičům) krásu a taje šachu, a jednak je b) naučit samostatně pracovat na svém šachovém zdokonalování. K naplnění tohoto cíle chceme použít mj. "up-to-date" prostředky, tj. PC, multimedia, internet a interaktivní software. Vše ale bude citlivě váženo konkrétními podmínkami a konkrétními osůbkami, které se školy SAChTA zůčastní. Dalším cílem je naučit děti systematičnosti, čili budeme se snažit vše dokumentovat, zaznamenávat a vyhodnocovat. Pro děti budou připraveny stejně jako vloni desky se sešity a popř. i jiný tréninkový materiál, který pak mohou využívat i po skončení kursu (kéž by :-). Tato snaha o výuku k samostatnosti, cílevědomosti a o využívání "pokročilejších metod šachového tréninku" (Advanced Chess Training) je mj. vedena touhou umožnit šachový růst i v odlehlých, či šachově vyprahlých místech, kde se široko daleko nenachází vhodný šachový trenér. Mou ideou je toto: Roli trenéra či partnera při trénování může převzít poučený rodič. Ovšemže je občasný dohled zkušeného renéra prospěšný. To je však možné domluvit individuálně -v případě oboustranné důvěry- tj. lze realizovat periodické setkávání na internetu i během roku (např. v měsíčních intervalech), za účelem sledování šachových pokroků, analýzy sehraných partií, či za účelem jistých speciálních tréninků.

Dovolte mi ještě připodotknout, že snaha o využívání PC a internetu je také založena na představě či přesvědčení, že dnes mnoho dětí (i dospělých) tráví velkou část svého času vyhrazenému pro práci na PC neužitečně ba přímo škodlivě (např. hraním stříleček). Alespoň částečné přesměrování a následné využití tohoto časového potenciálu k rozumnější činnosti by příslušného človíčka vystřelilo k výšinám... Přitom šach resp. cizí jazyk (v případě zájmu jsem např. schopen provádět šachový výcvik v těchto jazycích: angličtina, španělština, ruština a francouzština), nemusí (a asi by ani neměl) být cílem, ale může být "jen" dobrým prostředkem k rozvoji paměti, logického myšlení a volních vlastností, např. kázně - mj. schopnosti vyhradit si např. přesný čas pro jistou aktivitu a ten pak dodržovat, cílevědomosti - schopnosti vytyčit si dlouhodobý úkol a sledovat jeho plnění, apod.

Celá akce je zamýšlena pro 4-5 dětí (a jejich rodiče resp. trenéry), v jistém smyslu je výběrová, ale nestanovuji minimální ELO, spíše půjde o přístup dětí - snahu se něco naučit. V tomto ohledu se budu spoléhat na zájem a svědectví rodiče či jiné zodpovědné osoby...

Program SAChTA (každý ze čtyř dnů bude mít své hlavní téma):
Den první: Šachy se hrají na mat!
Den druhý: Nauč se propočtu variant hrou naslepo!
Den třetí: Najdi si svůj šachový vzor (a trénuj s ním)!
Den čtvrtý: Testuj sám sebe (a dokumentuj si to)!

Takže v prvním dnu se nejdříve navzájem seznámíme (děti mezi sebou, děti s pedagogy - asi budu mít letos asistenta :), předvedeme si výukové nástroje (mj. PC, dataprojektor) a některá zajímavá šachová témata (asi to bude známá legenda o vzniku šachu s úvodem do algebry-vysvětlení co to je geometrická řada- a snad i něco z Historie bojů o mistra světa v šachu). Pak si přehrajeme některé pedagogicky důležité partie, na kterých si ukážeme platnost 4+1 šachových axiomů a dále vysvětlíme jak znalost těchto axiomů pomáhá k úspěchu v partii. 2-3 partie se děti pokusí naučit nazpaměť. Paměť je totiž třeba rozvíjet a já si podle úrovně paměťových schopností jednotlivých učedníků upravím výukový program!
V úterý bych chtěl dětem ukázat vynikající výukový systém založený na sw Fritz & Chesster 1, 2, 3 (pozor, v češtině je jen Šachlík 1, ale dvojka a trojka dovedou mladého hráče spolehlivě a zábavnou formou až ke II.VT). Viz např.: http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=3640 . Po předvedení nejlepších výukových prvků ve všech "Šachlících" (toto lze probírat s celou skupinou najednou a o příslušných tématech pak lze diskutovat), si zkusíme hru naslepo. To bude vždy hrát jeden proti "Šachlíkovi" a ostatní mohou případně napovídat...

Ve středu a ve čtvrtek, tj. ve zbývajících dvou dnech bychom se dotkli pokročilejších témat: Taktika a Strategie Post-Moderního Šachu, Jak testovat schopnost rychlého propočtu variant, Jak testovat schopnost hodnocení pozice, Proces výběru tahu (strom variant a jak po něm lézt), Výběr repertoáru zahájení s ohledem na osobnost "uživatele". Po úvodním "klasickém testu" mám v plánu účastníkům předvést, jak k šachovému tréninku může být nápomocný PC a internet. Např. na webové adrese http://chesstempo.com/ lze trénovat taktiku i koncovky zdarma a zdarma vám dělají i statistiku (tj. průběh vašeho "performance"), na http://chess.emrald.net/ lze sice trénovat jen taktiku či propočet, ale lze se tam snadno porovnávat s kamarády a např. trenér může snadno sledovat jak často a jak úspěšně řešíte (měřeno ne počtem bodů, ale procentem úspěšnosti). Na http://www.chessvideos.tv/wiki/index.php/Main_Page je mnoho hezkých lekcí, zvl. ta o šachové geometrii by měla být pro každého kdo to chce někam dotáhnout povinná! Kdo má problémy s angličtinou, tak v češtině existuje hezký pořad na ČT4 V šachu: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10111941499-v-sachu/ ...

Samozřejmě existují i programy speciální, např. Fritz, ten lze využít nejen pro trénování taktiky, ale i jako prostředek pro analýzu vlastních partií a také jako "sparingpartnera" pro trénování rozehrávání jistých pozic (typických pozic vzniklých z určitých zahájení, či trénování jistých typů koncovek). Program Fritz obsahuje mj. modul na přehrávání multimedia souborů, kód pro roční licenci na serveru playches.com, tj. možnost hraní na serveru s následnou analýzou, možnost používání nástroje (tool) na trénování taktiky, atd. A protože klademe důraz na to, aby si skutečně děti něco z naší školy-workshopu odnesly, tak se po úvodní společné přednášce přesvědčíme jak dobře každé dítě téma zvládlo. Tj. každý by si prakticky vyzkoušel hádání tahů a popř. i hraní typových pozic. Pedagogové by přitom jednotlivým účastníkům kursu postupně radili či vysvětlovali příslušné záležitosti.

Na úvod kursu je navíc připravena tradiční praktická zkouška! V neděli 7.8. odpoledne (přihlášky do 14:30) proběhne na Ostende 3. ročník rapid turnaje: Open Ostende o Pohár šampaňského. Bude se hrát švýcarským systémem na 5 kol, dospělí i mládež v jedné skupině, ale ceny budou dle kategorií (děti do deseti let, do 15-i let, dospělí).

Další turnaj bychom mohli udělat jen pro účastníky, a to ve středu 10.8. Pro ten bych také vybral Ostende a mohli bychom to pojmout jako Super-moderní pětiboj (šachy, pinčes, chůze, pálkovaná a plavání či lodičky).
Tak to je vše, prozatím. Komentář, dotazy, resp. přihlášku na kurs e-mailem popř. přes blog: http://sachi-trebon.blog.cz/.
Mějte se co nejlépe, pěkné vysvědčení a těšíme se na Vás v srpnu v Třeboni.


Jak jsem potkal mistra světa

22. června 2011 v 10:31 | Štěpán Papáček |  Šachové legendy
V neděli 12.6.2011 jsem se chtěl podívat se svým synkem Alešem do Prahy, kde začínala akce ČEZ CHESS TROPHY 2011. První na řadu tam měl přijít nikdo menší než současný mistr světa Viswanathan Anand. Sehrál simultánku proti 26 soupeřům, 25 zvítězil a jednou prohrál. Se mnou ani s Alešem to nebylo, ten den jsme totiž splouvali Lužnici ze Suchdola do Majdaleny! Nicméně ta pražská akce, kterou navštívila mj. i řada osobností včetně prezidenta republiky, v pondělí pokračovala první partií zápasu Davida Navary se Sergejem Movsesjanem. Tam jsem již byl přítomen, viz dolní foto. Kdo je kdo rád na požádání vysvětlím :)

Vraťme se ale k mistru světa, který stejně jako prezident VK přijel bez ochranky. A propos, na adresu prezidentské návštěvy řekl toto "V Indii by kolem prezidenta bylo pět set bodyguardů, ze vzduchu by to kontroloval vrtulník, normální člověk by se k němu vůbec nedostal. Je krásné, že ve vaší zemi, přijde prezident téměř bez ochranky do sálu plného obyčejných lidí a spolu s nimi přihlíží šachovým partiím." Vishy přijel do Prahy zcela sám, bez manželky (Aruna Anand asi má jiné starosti, 9.4. se jim narodil syn) a choval se velmi mile a příjemně. Pavel Matocha na stránkách elektronického Šachového týdeníku, které vydavá občanské sdružení Pražská šachová společnost, praví o Anandovi toto: "Nestavěl si žádné podmínky ohledně simultánky (Garri Kasparov odmítá hrát v simultánce, kde by byl byť je jeden hráč s ratingem nad 2000 ELO, Viswanathan Anand se na sílu soupeřů ani nezeptal.), neměl žádná speciální přání, nic nereklamoval, na nic si nestěžoval. Nehrál si na mistra světa. On jím je."

A co k tomu mohu říci já? Viděl jsem na vlastní oči Botvinnika, Petrosjana, Smyslova, Tala (toho jsem si v Moskvě roku 1983 mj. nechal podepsat hned při dvou různých příležitostech, protože poprvé jsem si nevšiml zda má opravdu jen tři prsty na pravé ruce), Karpova i Kasparova. Ale jen s Anandem (a před dvaceti lety ve Francii i se Spasským) jsem si chvíli povídal a cítil se normálně, přirozeně. Nechal se vyfotit (děkuji fotografu Jirkovi Pošovi) a pak mi ještě podepsal svou knihu "My Best Games of Chess" a připsal do ní věnování "to Aleš Manuel" a to i s háčkem!

O 2 putovní poháry dvou ředitelů

10. června 2011 v 13:25 | Štěpán Papáček |  Zprávy z turnajů
Ve čtvrtek 23.6.2011 bude v Třeboni zahájen druhý ročník šachového super-rapid openu (tj. 15 minut na partii pro každého hráče) pod názvem:

O 2 putovní poháry dvou ředitelů.


Hrát se bude v ZŠ Sokolská Třeboň (u pomníku) a záštitu (tj. sympatie a podporu) nad turnajem převzali ředitel ZŠP, Mgr. Karel Kříž, a ředitel 1.ZŠ Sokolská, Mgr. Ivan Rokos, kteří předají při slavnostním vyhlášení výsledků 2 putovní poháry: jeden nejlepšímu hráči v kategorii do 12-i let a jeden v kategorii do 16-i let. Turnaj se hraje na stejném místě a přibližně ve stejném čase jako probíhaly tréninky kroužku mladších žáků, a měl by mimo jiné prokázat následující hypotézu: "Dobře trénovaný hráč bude mít lepší výsledky než ten, který se tréninku nevěnuje." Uvidíme kolik žáčků ze šachového kroužku ŠACHY a ANGLIČTINA na ZŠ Sokolská a z kroužku šachu při Gymnáziu se letos přihlásí a bude-li se jim vést lépe než netrénovaným borcům (budou-li tací)...

Podrobnosti viz níže: