JAK UČIT MLADÉ ŠACHISTY NEJEN ŠACHOVÝM DOVEDNOSTEM… a neztratit přitom nervy!

28. března 2011 v 21:01 | Štěpán Papáček |  Metodika tréninku


JAK UČIT-TRÉNOVAT MLADÉ ŠACHISTY (potažmo své vlastní děti)...
...a přitom neztratit úplně nervy (občasné újmě se nelze vyhnout) ?

To je otázka za milión dolarů!

Ale vážně, protože výchova mládeže je věcí vážnou=důležitou (což nevylučuje to, že při ní může být i spousta legrace - v tom optimálním případě):
Vědom si svých možností na jedné straně, a jisté objektivní potřeby či poptávky na straně druhé, chtěl bych postupně představit šachové veřejnosti (zejména rodičům šachových nadějí, tj. rodičům všech mladých šachistů) svůj projekt. Kupodivu mým cílem není výchova budoucích velmistrů. Mým cílem je ukázat co nejširší veřejnosti jak mohou být šachy užitečné ve výchově a vzdělávání mládeže. Tedy šachy a úspěchy mladých šachistů v soutěžích nejsou cílem, ale prostředkem pro jistý vyšší cíl. Co tím vyšším cílem míním se pokusím účastníkům akce osobně vysvětlit. Dopředu Vás však ujišťuji, že nemám potřebu komukoliv vnucovat svůj názor...
Přijmeme-li však tuto "filosofii", tj. že šachy nejsou cílem, ale velmi dobrým prostředkem, pak nám nebude zatěžko spokojit se např. s tím, že po pár letech hraní šachu si náš mladý přítel např. zlepšil paměť, naučil se samostudiu, tréninkové disciplíně, získal schopnost vstát ráno včas a být přesně na daném místě (aby mohl začít hrát turnaj), schopnost vycházet s kamarády v družstvu i s konkurenty z jiného oddílu, vyhrát či prohrát důstojně (kdyby to tak nebylo, tak ho okolí rychle zkoriguje), atd. Dalším významným "vedlejším produktem" při trénování šachu je získání jazykových dovedností (zejména angličtiny, jelikož na internetu je spousta materiálu v angličtině - viz další články na tomto blogu).
Shrnu-li výše řečené: poté co si v prvé řadě ujasníme, že prvotním cílem při výuce mládeže by neměla být výchova šampióna, tak pak teprve můžeme pokročit k nastínění moderních metod šachového tréninku. V této druhé části přednášky se pokusím postupně všem zájemcům sdělit své zkušenosti, a to jak z pozice trenéra (viz ilustrační foto výše - je to z kroužku šachu na Gymnáziu Třeboň, rok 2007), tak z pozice rodiče (viz spodní foto na které sedmiletý Aleš Manuel Papáček vypráví o tom jak trénuje se sw Fritz & Chesster. Foto je z workshopu WAChTA 2010).
V případě zájmu pak vše zakončíme diskuzí a výměnou zkušeností. Podrobnosti viz letáček:


Pro zájemce o velmi povedený výukový software Fritz & Chesster (Part 1, 2, 3), reference viz např. : http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=3640
lze uspořádat speciální workshop, na kterém Vám o svých zkušenostech s Chessterem=Šachlíkem může povyprávět můj syn Aleš. Viz např. akce WAChTA (ze které je dolní foto) a SAChTA, o kterých se můžete dočíst na tomto blogu v rubrice Metodika tréninku.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama