Kroužek Šachlík-Chesster ve druhém pololetí 2010/11:Co jsme dělali a Docházka

3. února 2011 v 11:27 | Štěpán Papáček |  Metodika tréninku
Základní škola Sokolská Třeboň, ve spolupráci s Ing. Štěpánem Papáčkem, mistrem šachu, nabízí svým žákům i ve druhém pololetí školního roku 2010/2011 kroužek "Šachy a Angličtina" (možná se pro něj ujme název Šachlík-Chesster, podle názvu výukového programu, který hojně využíváme).

Kroužek je vždy ve čtvrtek od 13:35 do 15:15 hodin (sedmou a osmou vyukovou hodinu) v počítačové učebně 1. ZŠ Třeboň (vedle ředitelny v prvním patře).

Co děláme a co k tomu potřebujeme:
  1. Využíváme všech možností počítačové místnosti! Tj. každý žák může mít svůj PC a vedoucí kroužku dataprojektor.
  2. Začínáme desetiminutovou rozcvičkou, tj. každý si může samostatně sehrát partii proti některému ze začínajících žáčků z USA, jejichž hra je naprogramovaná na volně stažitelném sw ICC Dasher 1.5 (http://www.chessclub.com/helpcenter/interface/sys_download.php). Kdo se bojí hrát sám, tak se připojí ke zkušenějšímu sousedovi. Trenér vše sleduje a případně na požádání poradí.
  3. Po individuální rozcvičce hrajeme společně jednu 10-15 minutovou partii konzultační, tj. všichni proti jednomu, opět buď proti sw ICC Dasher, anebo proti živému protivníku na šachovém serveru playchess.com (doma si můžete třeba stáhnout Chessbase light 2009 z http://www.chessbase.com/download/index.asp). V budoucnu plánujeme hrát proti nějakému spřátelenému týmu z ČR, popř. ze zahraničí.
  4. Pak následuje teorie - přednáška o základních koncovkách a zásadách hry v zahájení. Na taje střední hry, tj. na taktiku a strategii dojde řada později (nejdřive asi za rok). Využíváme toho, že na internetu je spousta materiálu. To že jsou tyto zdroje většinou v angličtině chápeme jako příležitost k ovládnutí mluvené angličtiny (není to jen "z nouze ctnost"). Začínáme se základními matovými vedeními a pak budeme pokračovat dalšími základními koncovkami (pěšcovkami a věžovkami). Kromě materiálu na internetu (např. na http://www.chessvideos.tv/wiki/index.php/) využíváme i vynikající výukový sw Fritz and Chesster 1, 2, 3 (http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=3640), kde je vše důležité pěkně seřazeno a podáno velmi zábavnou formou.
  5. V blízké budoucnosti chceme naučit naše mladé borce to jak lze trénovat taktiku na dvou šachových serverech: http://chesstempo.com/chess-tactics.html a http://chess.emrald.net/ - tady není třeba nic stahovat, jen je dobré být registrován na těchto serverech a pamatovat si své jméno a heslo. Při vstupu registrovaného uživatele se totiž tréninkové úsilí po každé "session" na těchto vynikajících stránkách "zhmotňuje" a trenér i rodiče pak mohou vidět jaké pokroky dělá. Občas mají děti problémy se zapamatováním hesla. Proto zdůrazňuji nutnost sešitu (tréninkového zápisníku).
  6. Do sešitu si pak na závěr žáčci zapíší domácí úkol. Tyto úkoly jsou také zapsány nížeji.
  7. Jednou za měsíc, většinou čtvrtý čtvrtek v měsící, budeme hrát v 5.A Rapid (15 minut na partii) Open (otevřený pro...) Mládežnický (do deváté třídy, resp. qvarty na gymnáziu) turnaj. Ten příští bude 24.2.2011.

Domácí úkoly (budou zadávány postupně, počínaje únorem):
  1. Domácí úkol č. 1: Tento D.Ú. by měl procvičit či ilustrovat pravidlo čtverce a zvláštnost měření vzdáleností na šachovnici. Pozice ve které je bílý na tahu (BNT), bílý(B): Kh8, c6 (to je 1 pěšec); černý (Č): Ka6, h5; skončí při správné hře bílého remízou. Otázka: Jak to bílý dokáže a proč - v čem je jádro pudla (doložit analýzou v sešitu). Rodiče a prarodiče mohou pomáhat :-)
  2. Domácí úkol č. 2: Pozice ve které je bílý na tahu (BNT), bílý(B): Kd1, b4 (1 pěšec); černý (Č): Kf8. Otázka: Jak to dopadne a proč (doložit analýzou v sešitu)? Kromě pravidla čtverce si nově vyzkoušíme jak žáci pochopili pravidlo o kritických/klí­čových polích a jak v praxi aplikují poznatky z geometrie šachu (klíč k řešení je to, že na všechna kritická pole má bílý král stejně dalekoD.Ú. č. 2).
  3. Domácí úkol č. 3: Pozice ve které je bílý na tahu (BNT), bílý(B): Kf7, a6 (1 pěšec); černý (Č): Kb2, a7. Otázka: Jak to dopadne a proč (doložit analýzou v sešitu)? Kromě odebrání pěšce je třeba zajistit i jedno ze dvou kritických/klí­čových polích věžového pěšce a tím se vyhnout i uzavření do "vězení" a patu či opakování tahů. Zde se také aplikují poznatky z geometrie šachu (bílý král si na cestě k pěšci dovolí "bodyček" černému králi, čímž vyhraje jedno veledůležité tempo). Výše uvedené úkoly jsoi i na http://www.chessvideos.tv/forum/viewtopic.php?f=31&t=3671
  4. Domácí úkol č. 4: Pozice ve které je černý na tahu (ČNT), bílý(B): Kc5, a5, c6 (to jsou 2 pěšci); černý (Č): Kc8, a6. Otázka: Jak to dopadne a proč (doložit analýzou v sešitu)? Kromě kritických/klí­čových polích a korespondujících polích se tu uplatní i trojúhelníkový manévr (to je klíč k řešení D.Ú. č. 4).
Hlavní činnost v hodině a Docházka:

Den
Hlavní téma-činnost v hodiněAleš
Denis
Jirka
ZdeněkFilip
Radim
Další
Celkem
3.2.
ICC Dasher, ČT4 - V šachu 7.1.
x
x
x
o
o
x
-
4
17.2.
Fritz a Šachlík 1 a 2, ICC Dasher
x
x
x
x
o
x
-
5
24.2.
Grand Prix, 2 partie
o
-
x
o
x
x
-
3
3.3.
Grand Prix, 5 partiíx
x
x
x
o
x
-
5






















































































































































S pozdravem Šachu zdar, ŠP
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama